Home » » Fadhilah Ayat Kursi

Fadhilah Ayat Kursi

Written By Ikhsan Firdaus on Monday, December 10, 2012 | 12/10/2012

Artinya :
Allah tidak ada Tuhan melainkan Dia yang Maha Kekal lagi terus menerus mengurus makhlukNya, tidak mengantuk dan tidak tidur KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafa’at di sisi Allah tanpa izinNya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang meraka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi, Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. (QS : Al-Baqarah : 255)
[Allah! There is no god but He, the Living, the Self-subsisting, Eternal. No slumber can seize Him nor sleep. His are all things in the heavens and on earth. Who is there can intercede in His presence except as He permitteth? He knoweth what (appeareth to His creatures as) Before or After or Behind them. Nor shall they compass aught of His knowledge except as He willeth. His Throne doth extend over the heavens and the earth, and He feeleth no fatigue in guarding and preserving them for He is the Most High, the Supreme (in glory).]

Penjelasan Ayat Kursi:

Ayat Kursi diturunkan pada suatu malam selepas Hijrah. Menurut riwayat, ketika ayat kursi diturunkan disertai dengan beribu-ribu malaikat sebagai penghantarnya, kerana kebesaran dan kemuliaannya.
Syaitan dan Iblis menjadi gempar karena adanya suatu alamat yang menjadi perintang dalam perjuangannya.
Rasulallah SAW segera memerintah kepada penulis al-Quran yaitu Zaid bin Thabit agar segera menulisnya dan menyebarkannya.
Ada terdapat sembilan puluh lima buah hadis yang menjelaskan fadilah ayat kursi.
Sebab ayat ini disebut ayat KURSI karena didalamnya terdapat perkataan KURSI, artinya tempat duduk yang megah lagi yang mempunyai martabat (kedudukan yang agung).
Perlu di ingat, bukan yang di maksudkan dengan KURSI ini tempat duduk tuhan, tetapi adalah KURSI itu syiar atas kebesaran Tuhan.

Khasiat Ayat Kursi:

  • Barang siapa yang membaca ayat Kursi dengan istiqomah setiap kali selesai sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali masuk kerumah atau kepasar, setiap kali masuk ke tempat tidur dan musafir, insyaallah akan diamankan dari godaan syaitan dan kejahatan raja-raja (pemerintah) yang kejam, diselamatkan dari kejahatan manusia dan kejahatan binatang yang memudharatkan. Terpelihara dirinya dan keluarganya, anak-anaknya, hartanya, rumahnya dari kecurian, kebakaran dan karam.
  • Terdapat keterangan dalam kitab Assarul Mufidah, barang siapa yang mengamalkan membaca ayat kursi, setiap kali membaca sebanyak 18 kali, inyaallah ia akan hidup berjiwa tauhid, dibukakan dada dengan berbagai hikmat, dimudahkan rezekinya, dinaikkan martabatnya, diberikan kepadanya pengaruh sehingga orang selalu segan kepadanya, diperlihara dari segala bencana dengan izin Allah s.w.t.
  • Salah seorang ulama Hindi mendengar dari salah seorang guru besarnya dari Abi Lababah r.a, membaca ayat Kursi sebanyak anggota sujud (7 kali) setiap hari ada benteng pertahanan Rasulallah s.a.w.
  • Syeikh Abul ‘Abas al-Bunni menerangkan: “Sesiapa membaca ayat Kursi sebanyak hitungan kata-katanya (50 kali), di tiupkan pada air hujan kemudian diminumnya, maka inysyaallah tuhan mencerdaskan akalnya dan memudahkan faham pada pelajaran yang dipelajari.
  • Barang siapa yang membaca ayat Kursi selepas sembahyang fardhu, Tuhan akan mengampunkan dosanya. Sesiapa yang membacanya ketika hendak tidur, terpelihara dari gangguan syaitan, dan sesiapa yang membacanya ketika ia marah, maka akan hilang rasa marahnya.
  • Syeikh al-Buni menerangkan: Barang siapa yang membaca ayat Kursi sebanyak hitungan hurufnya (170 huruf), maka insyaallah, Tuhan akan memberi pertolongan dalam segala hal dan menunaikan segala hajatnya, dam melapangkan fikiranyan, diluluskan rezekinya, dihilangkan kedukaannya dan diberikan apa yang dituntutnya.
  • Barang siapa membaca ayat Kursi ketika hendak tidur, maka Tuhan mewakilkan dua malaikat yang menjaga selama tidurnya sampai pagi.
  • Abdurahman bin Auf menerangkan bahawa, ia apabila masuk ke rumahnya dia membaca ayat Kursi pada empat penjuru rumahnya dan mengharapkan dengan itu menjadi penjaga dan pelindung syaitan.
  • Syeikh Buni menerangkan: sesiapa yang takut terhadap serangan musuh hendaklah ia membuat garis lingkaran dengan isyarat nafas sambil membaca ayat Kuris. Kemudian ia masuk bersama jamaahnya kedalam garis lingkaran tersebut menghadap kearah musuh, sambil membaca ayat Kursi sebayak 50 kali, atau sebanayk 170 kali, insyaallah musuh tidak akan melihatnya dan tidak akan memudharatkannya.
  • Syeikul Kabir Muhyiddin Ibnul Arabi menerangkan bahawa: barang siapa yang membaca ayat Kursi sebayak 1000 kali dalam sehari semalam selama 40 hari, maka demi Allah, demi Rasul, demi al-Quran yang mulia, Tuhan akan membukakan baginya pandangan rohani, dihasilkan yang dimaksud dan diberi pengaruh kepada manusia. (dari kitab Khawasul Qur’an)
  • Rasullullah s.a.w. bersabda bermaksud: “Barang siapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah hilangkan segala kefakiran di depan matanya.
  • Sabda baginda lagi; “Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi jumaat, kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah memeliharanya daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar.”
  • Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad.

Kisah Nyata orang-orang yang mengamalkan ayat kursi

- bila saudaraku, membaca sebanyak 1000 kali dalam 40 hari-40 malam, maka saudaraku akan dibukakan alam ghaib dan perbendaharaan langit serta bumi. Begitu kata Syekh Akbar Ibnu Arabi pada Hamba dalam suatu pertemuan dengan beliau Ra
- Untuk semua temanku umat muslim….benar loh khasiat dari ayat kursi tsb….manjur. saya sdh pernah mengamalkannya…setiap habis sholat fardhu saya selalu membaca ayat kursi sebanyak 7 kali…dan ternyata segala sesuatu urusan saya (contoh nilai IPK saya s.d selesai kuliah selalu 3….sehingga saya dpt beasiswa dr kampus….walaupun saya jg tetap belajar…) dimudahkan oleh Allah SWT.amiiinn.
- Aku slalu baca ketika mau naik motor,alhamdulillah aqu selalu lancar,,pernah aqu kecelakaan nabrak pohon,tap subhanallah motorku rusak parah tapi badanku tidak luka sedikitpun, cuman tergores dikit begitu,,,,subhanallah sungguh rugi orang yang tidak mengamalkanya
- asalam…… setiap sholat saya selalu membaca ayat kursi sebanyak 100X dan saat keadaan santaipun saya sering membacanya dan alhamdulillah saya diberikan kelapangan dada dalam berbagai persoalan….. subhanallah
- subhanalloh…saya berusaha belajar untuk menyiapkan diri ujian masuk pegawai negeri,saya juga shalat hajat kemudian membaca ayat kursi seratus kali..alhamdulillah,,saya lulus ujian
- Assalamualaikum..pengalaman semasa saya tinggal di asrama saya pernah ditindih oleh sesuatu..rasa di tekan dan sukar sangat untuk bernafas..mujur saya teringat ayat kursi..dengan izin Allah walaupun belum habis saya membaca ayat kursi makhluk itu melepaskan saya.
- Askm, subhanallah! Ayat kursi ini memang sungguh dasyat karena pada suatu hari tu, saya rasa ketakutan kerana salah seorang daripada kawan saya telah kerasukkan di college saya. Lalu saya pun membaca ayat kursi di dalam keadaan sangat takut. Saya bertawakal kepada Allah s.w.t. supaya tidak kerasukkan. masyaalah, katakutan saya hilang setelah beberapa kali saya membacanya. Pesan Saya : AYAT KURSI INI PATUT DI HAFALKAN KERANA IA ADALAH AYAT PELINDUNG BAGI KITA SEMUA.
- Sebelum ini, saya tak pernah amalkan baca ayat kursi sebelum tidur. Anjing-anjing liar selalu masuk ke dalam kawasan rumah saya pada jam 3 pagi lebih. Mereka mengejar kucing-kucing saya dan buat bising pula tu.
Selepas tu, saya cuba amalkan ayat kursi sebelum tidur. Alhamdulilah, tiada gangguan dari pada anjing-anjing tu Bolehla saya tidur dengan aman.
- SALAM..PERNAH TERDENGAR CERITA YG BERLALU KE ATAS PELAJAR PEREMPUAN KITA YG BELAJAR DI US.
SUATU MALAM KETIKA PULANG DARI KULIAH BELIAU bertemu  DGN SEORANG preman..KERANA TAKUT BELIAU TERUS MENBACA AYAT KURSI.DAN TERUS BERJALAN DI HADAPAN PEReman ITU,BERNASIB BAIK KERANA Preman ITU TIDAK MEMPERDULIKAN BELIAU.
DI PENDEK KAN (singkat) CERITA BESOK NYA BELIAU DI PANGGIL KE BALAI (kantor)  POLIS KERANA ADA KES ROGOL DI TEMPAT BELIAU LALU SEMALAM DAN Preman NYA TELAH DI TANGKAP,,,,BERTANYA DIA KEPADA Preman TERSEBUT MENGAPA TIDAK MENGANGGU DIA SEMALAM, DAN INI JAWAB Progol ITU ” MMMG SAYA HENDAK MEngganggu PUAN, TAPI DI SBB KAN PUAN BERJALAN DENGAN DUA ORANG LELAKI YANG TEGAP DAN GAGAH DI KIRI DAN KANAN PUAN SAYA MBATAL KAN HASRAT SAYA UNT MEROGOL PUAN”……MAHA SUCI ALLAH
- A’skum Sy selalu mengamalkan ayat kursi sama ada dihati atau dimulut tidak sedikit pernah saya lupa kn… Tapi saya merasa heran akan mimpi saya dimana setipa kali dalam mimpi itu saya mimpi se olah2 ditimpa mimpi yang boleh memusnahkan saya seperti jin dan iblis yang ingin menyesatkan tetapi dengan bantuan ayat kursi yang saya baca didalam mimpi itu selalu menjadi penyelamat saya… Jadi saya tidak tau apa sebenarnya maksud mimpi saya itu
- saya pernah naik bis trus ada banyak copet ,meminta pada penumpang. lalu saya gemetaran saya baca ayat kursi s’bnyak2nya, eh kok ternyata hanya saya sendri yang mereka lewati, se olah2 tdk melihat saya, alhamdulillah betapa hebatnya ayat kursyi itu, karena dapat melindungi saya dari kejahatan.subhanalloh….
- saya elly, seorang transeksual (homo).. tapi saya seorang transeksual yang biasa, tiada membuat apa2 perubahan pada tubuh badan kurniaan Allah ini.. namun saya tidak dapat lari daripada mencintai seorang lelaki dan ini yang sedang terjadi sekarang.. saya sedang terluka kerana lelaki yang saya cintai telah meninggalkan saya untuk bersama wanita yang dicintainya.. namun, saya tidak memarahinya apa lagi membencinya.. walaupun saya sukar melupakannya & tak mungkin dapat melupakannya, saya yakin Allah swt akan meredhai cinta saya terhadapnya di akhirat kelak, insyaallah.. apa yang saya ingin tegaskan di sini ialah, saya jadi lebih tenang & tabah selepas saya mengamalkan ayat kursi dan yasin setiap kali selepas solat.. saya juga doakan agar lelaki yang saya cintai terus menyayangi saya walaupun saya dan dirinya tidak boleh berkahwin.. dan alhamdulillah, Allah juga makbulkan doa saya.. sehingga kini kami masih berkawan tanpa melakukan kemaksiatan, malah dia sentiasa menyayangi saya seadanya saya bagaikan seorang sahabat yang terlalu akrab.. apa yang penting di sini ialah, Allah akan makbulkan niat kita jika usaha dan niat kita baik, tanpa mengira siapapun kita kerana kita semua sama sahaja di sisiNya.. wallahu a’lam bissawab..
- assalamualaikum wbt..
saya nak kongsi pengalaman….
semalam terdetik dihati kecil untuk mencari fadhilat ayat kursi.. dengan dorongan Allah dan hidayahNya.. sejak dari petang semalam pukul 5 petang , hati saya seolah2 di kecam rasa yang tidak enak.. seolah2 mahu pecah getaran didada.. bahkan pula saya mengandungkan anak yang pertama sekarang nie yang menjangkau usia 7 bulan setengah.
saya kuat kan hati untuk membaca ayat kursi dan jadikan sebagai zikir. dalam perjalanan pulang dari tempat kerja semalam pukul 6.40, saya berhenti untuk pergi beli makanan, keadaan tetap sama.. saya masih lagi rasa tidak sedap.. sama rasanya seperti saya terkena sihir tahun lalu.. mulut tidak henti2.. baca ayat kursi..dalam kereta saya beritahu pada suami , suami suruh saya baca ayat kursi jangan berhenti dan kuat kan semangat.
sesampai dirumah, saya mandi dan ambil air sembahyang dan berjemaah.. tapi mulut dan gigi saya terketar2.. sukar untuk saya meneruskan bacaan dalam sembahyang.. saya kuat kan semangat dengan hanya mengikut gerak imam.. kaki tangan menjadi biru… lepas solat.. suami saya mengambil segelas air bacaan 30 juz quran, dan baca kan ayat kursi 3 kali seiring dengan saya yang tidak putus2 baca ayat kursi.. suami melurut air ke seluruh tubuh dan muka hingga ke hujung kaki.. sebanyak 3 kali…
tiba2 badan jadi panas dan kaki tangan yang biru terus menjadi merah semula.. subhanallah.. dengan izin allah yang maha esa.. dan istiqamah yang tinggi Allah pulihkan segalanya.. mungkin gangguan sihir dan jin… Allah maha pengasih ,penyayang dan pelindung.. amin….
-  Saya ingin berbagi pengalaman dalam wirid Al-Kursy..Saat itu beberapa tahun yang lalu saya duduk di teras rumah di denpasar Bali..di sore hari sambil wirid Al Kursy. Ketika mencapai 1000 x,. dalam hati saya niatkan agar awan putih yang jauh ada di langit menhampiri saya. Tiba2 kejadian itu terjadi awan itu dengan begitu cepatnya menghampiri saya di teras rumahku. Karena aku takut akupun masuk kedalam rumah. Ini mengisyaratkan apapun niat dalam hati kita Insya Allah dikabulkan Allah s.w.t. bila kita dengan ichlas mengamalkan wirid Al-Kursy. Subhanallah.
- saya tertarik akan komen2 dan cerita saudara2 kita mengenai ayat kursi yang maha agung.. saya pun tidak lari dari musibah apabila suami saya jatuh sakit kerana perbuatan sihir. saya ni cetek ilmu agama dan mengaji al quran masih lagi belum lancar. saya juga turut terkena mahkluk halus mendampingi diri saya menyebabkan saya rasa kebas pada sebelah kanan tubuh saya serta seram sejuk. ya allah saya tidak boleh masuk ke rumah kerana rasa tidak sejnang hati dan terasa seram sejuk. pada hari yang saya teruk terkena mahkluk halus saya telah ikhtiar dengan memohon kepada Allah supaya dijauhi langsung perbuatan sihir dan mahklus halus. saya telah membaca ayat kursi dari penjuru hadapan rumah hingga penjuru ketiga rumah tiba-tiba saya terdengar bunyir berdesir seperti ular dari arah belukar belakang rumah saya. badan saya juga telah merasa ringan dan tidak kebas lagi. saya juga dengan hati senang boleh masuk ke rumah. pada waktu itu saya tidak mengetahui tafsir ayat kursi tersebut tetapi dalam hati saya nekad meminta pertolongan dari Allah dengan berkata ” Ya allah lindungilah aku dan keluarga ku dari syaitan dan iblis yang durjana” sambil mulut membaca ayat kursi. alahamdulillah setiap kali aku merasa ada kelainan pada diri suamiku akan ku hembus dan tekapkan tangan ku ke dadanya semasa membaca ayat kursi.
- salam..saya juga nak kongsi sedikit tentang pengalaman saya mengamalkan ayat kursi.. sy baru saja mengamalkan ayat kursi lebih kurang sebulan…sy amalkan senantiasa tak kira semasa memandu,bekerja atau ketika hendak tidor..malam tadi saya bermimpi berjumpa dengan seseorg..saya tidak tau siapa dia,cuma dia lelaki berjubah putih, matanya juga bercahaya..saya agak takut juga pada waktu itu..dan dia telah berpesan supaya saya tidak meninggalkan solat dan senantiasa membaca ayat kursi..pada waktu  itu juga saya bermimpi keluar halaman2 dalam website dan terhenti pada satu perkataan “ayat kursi”..saya pun biase juga orangnya..dulu saya agak nakal,tapi sekarang saya sudah berubah dan ingin kembali ke jalan yang baik..semoga Allah sentiasa memberkati hidup saya dan anda semua..
- Assalamu’alaikum, sewaktu kanak2 setiap habis sholat fardhu sy juga membaca ayat kursi 21x sbg dzikir kepada Allah Swt sy lakukan pada dulu waktu umur sy sekitar 17 thn suatu malam ramadhan sy mimpi didatengi kakek2 tua renta mungkin umurnya ratusan tahun memakai jubah n sorban serba putih berjalannya tertatih2 memnghampiri sy dan mengucapkan salam “Assalamu’allaikum” kemudian sy jawab salamnya dan sy terbangun.
Saya juga tidak tau itu apa maknanya..
Sekarang saya hanya membaca 3x saja setelah shollat fardhu krn sy juga takut jadi musryk.. bener atau tidak sy tidak tau, smoga amalan n dzikir sy diterima oleh Allah Swt, amin ya Robb
- waktu di bonlay singapore saye pernah hilang ingatan tapi ayat kursi saya tak lupa sayeabaca 1x ingat name baca 2x ingat kawasan dan baca 3x ingat semuanya terima kasih ya Allah atas perlindungan mu terhadap hamba yang lemah ini amin3x.
- alhhamdulillah.saya tiap hari bisa mengamalkan ayat KURSI sedikit nya 50 x.dan khasiat nya sangat luar biasa karena izin ALLOH.dengan syarat kita percaya dan yakin maka semua nya akan terkabul kan.AMINN.
- salam, ayat kursi memang menakjubkan…bacalah dan amalkan selalu waktu hendak tidur. Dua malaikat akan menjaga kita sewaktu kita tidur…Pengalaman saya dulu, suatu hari sebelum tidur saya sering membaca ayat kursi hingga tertidur dan dalam tidur itu saya bermimpi seolah 0lah saya tidur di hamparan hijau yang amat luas dan indah sangat hingga tak dapat di gambarkan. Tidur saya yang amat lena dan terasa tidur seolah olah di temani dua malaikat. Wallahualam.
- Assalamaulaikum Wr.Wb
Saya juga mengamalkan ayat kursi selama 12 tahun dalam bentuk Riyadhoh. Alhamdulillah selama 12 tahun saya mengamalkan Riyadhoh Ayat Kursi ini banyak sekali keberkahan dan keberlimpahan dalam pekerjaan maupun dalam kehidupan sosial saya. Jadi tidak ada lagi yang diragukan fadilah dari ayat kursi ini. terima kasih
‘assalamualaikum wr.rb
saya termasuk salah satu yg mengamalkan ayat kursi,,awalnya saya bisa langsung hafal ayat kursi tersebut, karena di suatu malam saya bermimpi sedang membaca ayat kursi sampai berlinang air mata, sampai aku terbangun air mata itu masih terus ada, dan seketika itu juga saya langsung hafal ayat kursi tersebut dan sampai saat ini saya sudah di beri Allah swt untuk merasakan semua manfaat/kharomah yg ada ayat kursi trsb..
wassalam,,,
- as’kum..sekadar berkongsi cerita,ketika saya dan keluarga disihir,kami dalam keadaan yang sangat susah, tapi kerana yakin akan pertolongan Allah, saya mengamalkan bacaan ayat kursi beserta bacaan yaasin, serta surah2 yang lain,walhal ketika hendak tidur pun, saya tidak berhenti melafazkan ayat kursi, dengan takdir Allah, didalam tidur, saya bermimpi bahwa kami diserang oleh banyak makhluk2 hodoh, yakni jin/syaitan, tetapi tiba-tiba menjelma 2 ekor harimau yang besar,keluar dari sisi saya, hingga si penyihir dalam mimpi saya itu lari ketakutan,dan dengan izin Allah juga,kami sekarang dalam keadaan aman, cuma sekarang,sampai saat ini, saya masih kebingungan,apakah 2 ekor harimau itu? yg tiba2 datang ,menjadi pelindung saya sekeluarga, wallahua’alam ..  tidak ada apa2.mlainkan dengan izin Allah,sgala sesuatu itu.
- bila Alloh berkehebdak pastilah tiada mungkin tertolak, semua itu karena atas ijin Alloh, dengan membaca ayat qursy ini merupakan tameng dari godaan iblis laknatulloh dengan kehendak Alloh, Berdasarkan yang diriwayatkan oleh Bukhori yang artinya sebagai berikut :
Ada seorang laki-laki yang mencuri harta zakat pada bulan Ramadhan. Abu Hurairah ra yang saat itu sedang menjaga harta langsung menangkap lelaki itu. lelaki itu berkata, “Lepaskan saya! Jika anda melepaskan saya, niscaya saya ajarkan beberapa kata yang sangat berguna bagi anda.” Abu Hurairah bertanya, “kata-kata apakah itu?” Lelaki itu menjawab, “Setiap hendak tidur, bacalah ayat kursi. Jika anda melakukannya niscaya anda senantiasa didampingi seorang malaikat yang menjaga dan tak ada satu setanpun yang bisa mendekati anda hingga pagi hari.”Lalu Abu Hurairah melepaskannya. Keesokan harinya ia mndatangi rasulullah saw dan menceritakan peristiwa yang baru saja ia alami. Rasulullah saw bersabda, “Ketahuilah wahai Abu Hurairah! Orang itu telah berkata jujur padamu, padahal ia adalah ahli dusta. Tahukah kamu siapa lelaki yang berbicara padamu selama tiga malam ini? Abu Hurairah menjawab, “Tidak wahai Rasulullah!” Rasulullah saw menjawab. Lelaki itu adalah setan.”
saya pribadi pernah ketika tertidur dan akan terbangun merasakan sesak seperti tertindih orang yang besar kemudian saya membaca ayat qursy memohon pertolongan Alloh kemudian dg izin Alloh hilanglah rasa sesak itu.
Demikianlah berberapa keutamaan ayat kursi dan fakta nyata orang-orang yang mengamalkannya. Semua pertolongan berasal dari Allah SWT, hanya terserah Dia yang Maha Kuasa dengan apa Dia memberikan pertolongan Nya kepada kita, baik lewat ayatNya maupun makhlukNya. Atas dasar pengertian ini maka sudah selayaknya kita kaum muslimin dan muslimat selalu membaca ayat kursi baik dengan tujuan, hajat maupun tidak.
Share this article :

Post a Comment

Terimakasih bila Anda menuliskan komentar disini

Subscribe via RSS Feed If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.

Daftar Isi

Recent Post

Download Gratis

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Blogs Aksara - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger